خدایی خبر داد:

نظر شورای سنجش و پذیرش درباره"ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته‌های غیرمرتبط"

رییس سازمان سنجش آموزش کشور از موافقت کلی شورای سنجش و پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی با موضوع مرتبط بودن رشته‌ها برای پذیرش در دوره کارشناسی ارشد خبر داد و گفت: هنوز ساز و کار اجرای این موضوع مورد موافقت شورا قرار نگرفته است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم و فرهنگ به نقل از ایسنا دکتر ابراهیم خدایی، به مصوبه "ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته های غیرمرتبط" اشاره و اظهار کرد: در سال ۹۷ شورای سنجش و پذیرش دانشجو پیشنهاد دانشگاه‌ها مبنی بر اینکه باید رشته‌های مرتبط کارشناسی تعیین شود، را به دلایلی نپذیرفت. اما در سال ۹۹ ساز و کاری در این رابطه تعیین کرد و مقرر شد معاونت آموزشی در این زمینه کار کارشناسی انجام دهد و آن را مجدد به شورای سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی ارائه دهد.

وی در ادامه تاکید کرد: نامه اخیر مدیر کل برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم در خصوص "ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته‌های غیرمرتبط" لازم بر اخذ نظرات کارشناسی بود و نمی بایست این نامه به عنوان مصوبه ابلاغ می شد چرا که هنوز نهایی نشده بود.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور خاطر نشان کرد: ابلاغ مصوبات ساز و کار مشخص دارد؛ در واقع اگر مصوبه ای ابلاغ شود یا در دفترچه راهنمای انتخاب رشته سازمان سنجش آموزش کشور آن را اعلام می کنیم و یا به صورت اطلاعیه به دانشجویان اطلاع رسانی می کنیم. اگر چه وزارت علوم اعلام کرد که نهایی شدن این مصوبه بعد از کار کارشناسی ابلاغ خواهد شد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور همچنین تاکید کرد: هنوز اقدامات کارشناسی در خصوص مصوبه فوق صورت نگرفته است. در شورای سنجش پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی نیز نمایندگانی از دو مجموعه وزارت بهداشت و علوم حضور دارند، بنابراین من نمی توانم به عنوان دبیر شورا نظر خودم را در این خصوص اعلام کنم.

خدایی با بیان اینکه در خصوص مصوبه "ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته های غیرمرتبط" باید تصمیمی گرفته شود که به نفع کیفیت آموزشی کشور باشد، گفت: در حال حاضر استدلالی که در تایید این مصوبه می شود این است یک سری از رشته‌های ما بین رشته‌ای هستند بنابراین مشخص کردن نوع لیسانس در این رشته ها مفهومی ندارد. طبیعتا آنچه که مهم است بخش بدون رقابت و پذیرش "بدون آزمون" دانشگاه‌ها است که داوطلب فارغ از نوع رشته مقطع کارشناسی می تواند رشته‌های بدون آزمون را انتخاب کند. بنابراین دانشگاه‌ها معتقدند کسانی که وارد این رشته‌های بدون آزمون می‌شوند حداقل‌های علمی لازم را ندارند و با تصویب و اجرای این مصوبه این اشکال از نطر آنها رفع می شود.

وی همچنین با بیان این که دوره کارشناسی ارشد دانشگاه‌ها پایه تحقیقی دارند، افزود: دانشگاه‌ها این فرصت را ندارند تا به دانشجویان رشته های بدون آزمون سایر مقاطع غیر مرتبط آموزش دهد تا حداقل‌های رشته جدید را یاد بگیرند و این کمبودها نیز با پیشنهاد جبران نمی شود. بنابراین یک سری دانشگاه ها معتقد هستد می شود محدودیت‌هایی بر اساس نوع رشته لیسانس برای کسانی که وارد این رشته ها در دوره کارشناسی ارشد می شوند، اعمال گردد.

دبیر شورای سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی در پایان خاطر نشان کرد: این شورا در کلان و بطور کلی "ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته های غیرمرتبط" را پذیرفته است. اما هنوز ساز و کار عنوان شده برای اجرایی شدن آن را نپذیرفته است. ممکن است در جلسه آینده شورا به این مصوبه نیز پرداخته شود باید دید دستور جلسه شورا چه خواهد بود.