شهریه دانشگاه‌های غیر انتفاعی در ایام کرونا

نظام آموزش عالی‌ کشور با شیوع ویروس کرونا دچار تحول و دگرگونی عظیمی شده و با وجود مشکلات و چالش‌های پیاده‌سازی آموزش غیرحضوری اکنون پس از گذشت چهار نیم‌سال تحصیلی، مفاهیمی چون آموزش مجازی، کلاس آنلاین و... برای دانشجویان و خانواده‌هایشان ملموس و آشنا شده است.

با اعلام نتایج کنکور سراسری سال 1400 و با توجه به تحولات زیرساختی که در ساختار نظام آموزش پدید آمده، پذیرفته شدگان برای انتخاب رشته و دانشگاه خود معیارهای جدیدتری پیدا کرده‌اند. بدیهی است که نا آشنایی دانشجویان و خانواده‌هایشان با سیستم آموزش غیرحضوری و مجازی نگرانی‌هایی را در این خصوص به وجود آورده است. پاسخ سوالاتی از قبیل سیستم زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم ­افزاری دانشگاه‌های غیرانتفاعی در دوران کرونا، اعتبار این دانشگاه‌ها، میزان شهریه در این دانشگاه‌ها، تمهیدات دانشگاه‌های غیرانتفاعی درخصوص پرداخت شهریه و امکان اشتغال مرتبط در رشته‌های تحصیلی از جمله دغدغه های اصلی دانشجویان و خانواده‌های آنان است.

دانشگاه علم و فرهنگ به خوبی توانسته است فضای آموزش مجازی در دوران کرونا را مدیریت و با بهبود و ارتقاء سطح آموزش­‌های مجازی، حداقل ممکن از افت کیفیت آموزشی را داشته باشد. خوشبختانه در این دانشگاه گام‌های اساسی در جهت تقویت زیرساخت آموزش مجازی و حضوری برداشته شده و زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم­ افزاری در حدعالی تمهید و آماده­‌سازی گردیده و از نظر فنی و آموزشی بسترهای لازم و مورد نیاز ایجاد شده است. در ارتقاء کیفیت آموزشی دانشگاه علم و فرهنگ همین بس که در سال گذشته (1399) دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی این دانشگاه در رشته‌های عمران و مهندسی صنایع در لیست برترین‌های بیست و پنجمین المپیاد علمی دانشجویی کشور جای گرفتند و درصد قابل توجهی از دانشجویان کارشناسی این دانشگاه در رشته‌های مختلف رتبه‌های برتر کنکور کارشناسی ارشد را به خود اختصاص دادند.

تمامی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی کشور با اخذ مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت می کنند و دانشگاه علم و فرهنگ نیز به عنوان برترین دانشگاه غیر انتفاعی کشور از این قاعده مستثنی نیست و متقاضیان این دانشگاه به دو روش (98 درصد از طریق کنکور سراسری و 2 درصد از طریق سوابق تحصیلی) جذب می‌شوند.

مزیت رقابتی دانشگاه علم و فرهنگ به عنوان دانشگاه کارآفرین برخورداری از امکانات، تجهیزات، تنوع و کیفیت خدمات علمی، آموزشی، دانشجویی، فرهنگی، اشتغال‌زایی و کارآفرینی و اعتبار مناسب بین المللی است که باعث برتری محسوس این دانشگاه حتی نسبت به برخی دانشگاه‌های دولتی شده است. روحیه دانشجو محوری و پویایی حاکم بر این دانشگاه سبب شده تا علاوه بر اهتمام در ارائه بهترین خدمات و سرویس‌های آموزشی، فرهنگی، پژوهشی و کارآفرینی به مشکلات مالی ناشی از کرونا برای خانواده‌ها نیز توجه گردیده و راهکارهایی برای آن در نظر گرفته شده است.

دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ نه تنها همچون دانشجویان سایر دانشگاه های کشور مجاز به استفاده از تسهیلات دانشجویی، تخفیفات و وام‌های شهریه هستند بلکه علاوه بر این دانشگاه علم و فرهنگ در راستای مسئولیت‌های اجتماعی با تاسیس صندوق «مُجیر» وام‌های اختصاصی برای آسیب دیدگان کرونا نیز در نظر گرفته که دانشجویان نوورودی نیز مشمول بهره مندی از امکانات این صندوق خواهند بود.

بنیاد توسعه کسب و کار علم و فرهنگ با هدف ایجاد بستر و زیرساخت­‌های کارآفرینی و توسعه هسته­‌های دانشجویی در این دانشگاه تاسیس شده که هدف اصلی آن فراهم کردن امکان کارآموزی، کارورزی و استقرار هسته­‌های کسب و کار به کمک اساتید در رشته‌های مختلف دانشگاه است. این هسته‌ها پس از بلوغ کافی به شرکت‌های خلاق و دانش بنیان تبدیل شده و در پارک ملی علوم و فناوری نرم و صنایع فرهنگی مستقر می‌شوند. از این رو دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ این فرصت را دارند که از ترم‌های ابتدایی شروع به تحصیل بتوانند مشاغل مورد علاقه خود راه اندازی کنند.

دانشگاه علم و فرهنگ با اتصال علمی، فرهنگی، پژوهشی و کارآفرینی به مجموعه های جهاد دانشگاهی از قبیل پژوهشگاه رویان، پژوهشگاه ابن سینا، پژوهشگاه علوم انسانی، پژوهشکده برق، پژوهشکده گردشگری، پژوهشکده توسعه تکنولوژی، پژوهشکده گیاهان دارویی و... توانسته استانداردهای کیفی خود را ارتقاء دهد. به طورمثال در رشته های ژنتیک، زیست شناسی سلولی و ملکولی، فناوری سلول‌های بنیادی، زیست فناوری میکروبی و... همکاری مستقیم با پژوهشگاه رویان و مرکز ملی ذخائر ژنتیکی و زیستی ایران باعث جذب برترین رتبه‌های کنکور در دانشکده علوم و فناوری‌های نوین زیستی این دانشگاه شده است. لازم به ذکر است که فقط دانشجویان کارشناسی رشته زیست شناسی سلولی و ملکولی و زیست فناوری (بیوتکنولوژی) علم و فرهنگ از این فرصت برخوردارند که دوره کارورزی خود را در پژوهشگاه رویان به عنوان معتبرترین مرکز تخصصی و فوق تخصصی ایران و خاورمیانه و مرکز ملی ذخائر ژنتیکی و زیستی ایران بگذرانند.

دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ با 14 کانون دانشجویی- فرهنگی، 29 انجمن علمی، 12 نشریه فرهنگی- تخصصی و سه تیم ورزشی فعالیت‌های مختلفی را در حوزه دانشجویی- فرهنگی انجام می‌دهند و بستر پویایی برای فعالیت‌های فرهنگی علاقه مندان وجود دارد.

دانشکده هنر و معماری با 16 رشته در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، عنوان قدیمی‌ترین دانشکده دانشگاه علم و فرهنگ را داشته که رشته های پرمتقاضی مانند: طراحی چاپ پارچه، طراحی لباس، معماری داخلی، مهندسی معماری، ارتباط تصویری(گرافیک)، نقاشی، نقاشی ایرانی و... برخی از مهم‌‌‌‌ترین رشته‌های این دانشکده می باشد.

دانشکده فنی و مهندسی به عنوان پرافتخارترین دانشکده این دانشگاه با 31 رشته در مقاطع کارشناسی تا دکتری رشته‌هایی چون: مهندسی برق- الکترونیک، مهندسی صنایع، نانو، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر، نانو، مهندسی فناوری اطلاعات- تجارت الکترونیک و... پذیرای متقاضیان است.

دانشکده علوم انسانی دانشگاه علم و فرهنگ، پرمخاطب‌ترین دانشکده این دانشگاه است که با 26 رشته تحصیلی از مقطع کارشناسی تا دکتری در رشته‌هایی چون: روانشناسی، حقوق، مدیریت صنعتی، مدیریت مالی، حسابداری، مدیریت فرهنگی – هنری و... خدمات آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و کارآفرینی ارائه می‌کند.

دانشکده علوم گردشگری نخستین و تنها دانشکده گردشگری کشور قطب علمی گردشگری بوده و با 12رشته (مقطع کارشناسی تا دکتری) در رشته‌هایی چون: گردشگری، هتلداری، بازاریابی گردشگری، برنامه ریزی توسعه گردشگری، اکوتوریسم، گردشگری مذهبی، جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری منطقه‌ای، مدیریت کارآفرینی و... پذیرای علاقه مندان حوزه گردشگری و هتلداری است. افزون بر مباحث آموزشی این دانشکده در قالب موسسه توسعه پایدار گردشگری علم و فرهنگ بستر مهمی برای کارآفرینی تخصصی در بخش گردشگری ایجاد کرده که در نوع خود کم نظیر است.

دانشگاه علم و فرهنگ نخستین و تنها دانشگاه غیر انتفاعی کشور است که مجاز به پذیرش دانشجویان خارجی بوده و مدرک آن در خارج از کشور کاملا معتبر می‌باشد و کالج بین الملل این دانشگاه برنامه‌های متعددی را با همکاری دانشگاه‌های معتبر و اساتید خارجی و داخلی در قالب برگزاری دوره‌های مشترک آموزشی بلندمدت و کوتاه‌مدت، مشارکت در دریافت فاندهای بین‌المللی همچون اراسموس پلاس، برگزاری رویدادهای علمی و فرهنگی و برگزاری کارگاه‌ها و دوره ها به اجرا گذاشته است.

دانشگاه علم و فرهنگ در 97 رشته تحصیلی اقدام به پذیرش دانشجو می‌کند که 95 رشته از طریق شرکت در کنکور سراسری و 2 رشته بدون کنکور از طریق سوابق تحصیلی می‌باشد. رشته‌های بدون کنکور در مقطع کارشناسی این دانشگاه شامل رشته‌های «هتلداری» و «آمار و سنجش آموزشی» است که لازم است متقاضیان از طریق مطالعه دفترچه انتخاب رشته و ثبت نام در سازمان سنجش همزمان با انتخاب رشته اقدام نمایند.

شماره تماس91070621 -021 پاسخگوی هر سوالی درخصوص پذیرش در دانشگاه علم و فرهنگ است.